Wednesday, June 17, 2009

Unity talk, poppycock talk?

Just as I thought it was going alright
I find out I'm wrong, when I thought I was right
It's always the same, it's just a shame, that's all
I could say day, you'd say night
Tell me it's black when I know that it's white
It's always the same, it's just a shame, that's all

I could leave but I won't go
Though my heart might tell me so
I can't feel a thing from my head down to my toes
So why does it always seem to be
Me looking at you, you looking at me
It's always the same, it's just a shame, that's all







Truth is I love you
More that I wanted to
There's no point in trying to pretend
There's been no-one who
Makes me feel like you do
Say we'll be together till the end



Unity Talk? Or just another one of those poppycock talks? Or is it "No Action, Talk Only" talk? It would not take a genius to predict the foreseeable outcome, when one quacks, the other one clucks and in between there are one or two doing the moos and baas.

Stop the masquerade. The people first, your politics second! Enough with the pretense. We want to see some action, not only talk. And if that is what it take to make it happen, for us to see some action, by all means, talk .. talk until you are blue in the face if you have to. Break that ice, smoke that peace pipe, do the jai ho, whatever! Now, if it is just another pathetic effort by one party to score measly political points against the other, don't worry about it, the people will be the all in one judge, jury & the executioner to that come GE 13. The winner of that stinky game will be the biggest loser in the next election. We have seen that before.

But, in the event that the talk fails to even materialize, please don't tell me there are no common grounds to kick it off. Come on lah... I am tired of the baas and moos, those that clucks and quacks do not have to parrot them!

12 comments:

Anonymous said...

common ground?
betul ada common ground, iaitu MELAYU, tapi tak lagi relevan kerana perkara assabiah sedemikian tidak sepatutnya menjadi dasar perjuangan PAS

Lawyer Kampung said...

orang biasa, saya sedih dengan tema suadara malam ini ;-) Asabiyah hanya bila kepentingan Melayu di nusantara ini dijadikan teras, tidak asabiyah bila ras lain di merata dunia dijadikan tema. Asabiyah besar pengertiannya, tidak sempit skopnya. Hentam keromo dengan isu asabiyah ini saya dan rakan-rakan di MCKK telah perbahaskan semenjak kami di bangku sekolah semasa berumur 13 tahun lagi. Itu baru kerana "inter-batch rivalry" :-D
Terimakasih untuk komen saudara.

bro brotherhood, said...

hehehe,..wakakaka,..huh,..sebijik,..apo nak dikato,..keep it up bro LK,..as-salam,..(,")

Anonymous said...

Salam Tuan Lawyer,

Perjuangan kalau dah di kaitkan dengan politik akan hilang keihklasan dan kesucian niat pejuang itu. Politic corrupts. Termasuklah ulama politik. Tapi ada satu perkara atas dasar 'kepentingan rakyat' yang ahli politik merangkap pejuang bangsa ini tidak suka bertangguh, action only, - bila nak start projek juta2 ! utmost urgency is priority in such people's project. Open tender hanya melengahkan, tak payah bincang2 dah...yang penting project jalan dulu...

Ada yang berkata kita harus bersangka baik, jangan mempertikai niat seseorang .... ini benda yang baik bla bla bla.. saya setuju tapi untuk orang lain bukan orang politik !

Anonymous said...

Dengan izin Tuan, saya ingin tujukan pada 'orang biasa', resah nak tidur selagi tak luahkan semalam !

Assabiyah ? adakah maksudnya perjuangan demi bangsa ? makanya mustahil ada common ground ? Saya nak bertanya kepada saudara, kenapa pula PAS mampu punyai common ground dengan PKR ? Mungkin saudara kata PKR adalah parti untuk semua, okla... tapi PKR bukan berjuang untuk Islam ! ??

Bagaimana pula common ground dengan DAP ? Oya, Dap juga parti untuk semua tapi Dap mati2an menentang Islam ! ?? Matlamat sama ? Makanya mendapat pahala memegang panji2 Dap kemedan perang, dan ditakdirkan gugur dimedan perang sewaktu memegang panji2 parti yang terang2 mengaku anti Islam, kita tetap mati syahid ?

Common ground bersama Hindraf ? Dong Jiong apakenama ? Kerana matlamat sama ? Adakah assabiyah itu hanya untuk Umno, untuk mereka yang berjuang atas nama bangsa Melayu (yang mana 100% adalah Islam )

Iya, saya mempertikaikan niat pemimpin politik kedua2 pihak, tapi saya menyanjung tinggi jika terdapat niat untuk bersatu dikalangan mereka yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik (ie ahli2 biasa). Kenapa perlu menunggu lampu hijau atau arahan dari ketua baru hendak bersatu ?

Kita ada akal, gunakanlah. Biarlah ahli2 politik dengan mainan mereka, tapi kita sebagai rakyat, berbangsa Melayu yang beragama Islam, seharusnya telah lama sedar bahawa 'common ground' kita telah lama wujud.

Perhatikan anak2 kita bermain sesama mereka, ramai2 dipadang bola atau dimana saja... apakah mereka taksub dengan 'common ground' sebelum memilih siapa rakan sepermainan ? Pemikiran yang innocence yang ada pada setiap insan sebelum dicemari dengan segala macam terma2 ciptaan manusia.

Lawyer Kampung said...

bro brotherhood, apa habaq? Lama tak dengaq ceghita ;)

Quantum Metal Consultant said...

Mengambilkira pendapat atas skop kuman orang biasa, dari segi bahasanya ada asas perbincangan tentang 'melayu' tetapi dari segi hakikatnya akal ilmu mesti tahu di situlah 'Islamnya'.

Di kalangan orang Melayu dan Islam pula terdpat pecahan yang lebih zahrah, iaitu parti - Hari ini PAS mendabik dada atas nama parti (zahrah) dan mempertikaikan assabiyah ( kuman yang sizenya lebih besar dari zahrah ) - where got road man !

Yang lain lain tu, dah malas nak komen - isu kerajaan perpaduan setakat meleka dan meletihkan both party.

Lawyer Kampung said...

Kluangman.. hanya jauhari mengenal manikam ;)

Lawyer Kampung said...

Bro dinturtle, baru perasan your in depth comments.. banyak2 sori bro :D ...terimakasih ;)

orang tak biasa said...

KUALA LUMPUR, June 18 — Yesterday it was PKR. Today, the DAP joined in to try and contain the crisis engulfing Pakatan Rakyat (PR) following the widening cracks in PAS over the unity government issue.

Party stalwart Lim Kit Siang today defended PAS's stand on engaging the Umno-led government, saying that DAP itself believe there was nothing wrong with the idea if it leads to the betterment of the country.

"As far as DAP is concerned, we are always prepared to talk to anyone on matters of national interest. We are Malaysians and we are prepared to talk to anyone on what is of concern to all Malaysians,” he told a press conference in Parliament today.

http://themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/29873-now-its-dap-in-damage-control-mode-over-pas-split

Anonymous said...

Salam Tuan Lawyer,

Ada sedikit lagi luahan, layan jelah..

Tika ini rakyat terutama penyokong Pas dan Umno sibuk memperkatakan isu kerajaan perpaduan, lebih2 lagi dengan adanya kenyataan2 TGNA yang agak kontroversi.

Tak kiralah dalam bentuk apapun kerajaan perpaduan itu, jadi atau tak, cuma persoalannya, bangsa Melayu yang terbahagi teruk dek pemahaman politik masing2 sudahkah bersedia untuk bersatu kembali?

Bukan isunya Pas kena masuk Umno atau Umno kena masuk Pas, masing2 teruskanlah dengan fahaman politik masing2. Tapi adakah kita sudah bersedia berpolitik secara matang ? Hidup bersama2 secara harmoni, bersama menentang anasir negatif yang cuba mempersendakan bangsa Melayu yang beragama Islam, walaupun kita berpendirian politik yang berbeza ?

Cuba kita lihat bangsa Cina, mereka juga berbeza pendekatan politik tapi bila timbul isu2 sensitif yang pada mereka menyentuh kedaulatan bangsa, mereka mampu bersepakat, bersatu suara.

That is our common ground! Semangat Hari Raya :) Waktu itu kita dengan sendiri menjadi lebih lembut, lebih menerima, bermaafan sesama sendiri walau apapun fahaman politik kita. Tika itulah kita benar2 insaf akan keindahan perpaduan sesama bangsa dan yang seagama.

Makanya sekarang, biarlah pemimpin dengan permainan mereka. Kita yang biasa ni, hadirkanlah semangat Hariraya itu setiap masa. Percayalah, dah namanya orang politik, mereka dengan sendiri akan mengikut rentak rakyat. Biar rakyat yang tunjukkan caranya bukan pemimpin.

PKMPL said...

good one, but the issue is now positive.

nik ajis has bent down and is not degil anymore