Monday, November 30, 2009

Kecek koksir & the "toksir" rule

Kecek koksir adalah loghat Kelantan, maksudnya lebih kurang bercakap ikut sedap gigi... Kalau bercakap dengan sesama manusia pun kita perlu berlapik, inikan pula bila kita ber"cakap" dengan tuhan ..Bila berdoa, kita bercakap, berkomukasi secara langsung dengan tuhan sebenarnya... Bila kita meminta sesuatu janganlah kita pinta yang bukan-bukan.. itu kecek koksir..

Ayahcik di KB baru-baru ini ada menceritakan salah satu falsafah perniagaan & hidup bapanya (moyang anak-anak saya) ..the "toksir" rule kata ayahcik.. Do not do to others what would anger you if done to you by others, lebih kurang begitulah yang saya faham.. Cerita dia lagi, ayahnya berpesan dengan dia dalam perniagaan atau apa sahaja yang kita lakukan, kito jange buat gapo-gapo ko oghe lain apo yang kito toksir oghe lain buat ko kito.. itu jah...

Saya ingat daripada kecek koksir, sesetengah orang politik sekarang patut lebihkan mengamal the "taksir" rule ni.. what goes around, comes around orang putih kata... karma..

..*bo', bo' lah kecek berlawok tuh..


*"bo'" - loghat kelantan yang maksudnya lebih kurang "enough is enough".. (translation dari orang Kedah, harap maafkan yang tersalah, terkurang dan tersilap ;-) )

7 comments:

satD said...

weh lo..guano demo ni ngejo kok kelate pung kube-lana bokyoh...

bo' buke boh...

boh tu banjir weh...

how u been bro..dengor sekarang orang melayu punya muka sudah jadi doormat kat perhimpunan cina...apecite ni..

Lawyer Kampung said...

hok aloh weh satD, terimokaseh lah kerano bagi tahu.. :D ..kube-lana sokmo doh..kawe amend deh..all credits go to tuan satD kito.. jadi doormat? esok luso buleh jadi floormat pulok.. ;)

Muallim Adham said...

slm..
interesting

mangchikla said...

nasib 'bo'tu bukae singkatan 'bokbong' muakakakakaka .. 'berlawok' ngae 'gocoh' tak samo ko bae?

(AMbo Kelatte pelesu.... ;-))

Anonymous said...

ya betul

NJ said...

Tuan LK,

Kade-kade, bilo oghe dok kecek kok sir tu, seba' otok dio dok kuca lanar, kok sir jugok la tu.

Bak po weh jadi lagu tu? Oghe ake ghaso pelek seba' palo otok hok asalnyo molek, jadi kok sir lagu tu.

he..he..he..

"Satu Bangso, Satu Negagho, Satu Bahaso"

Lawyer Kampung said...

cikgu adham, mangchikla, eeka & NJ... terimakasih kerana sudi melawat dan berikan pandangan :) kawe budok baru belajar... kalu salah tolong betulkan..