Friday, December 19, 2008

IJN: Misi Tambahan untuk Paklah

Khabar angin semata-mata kata paklah berkaitan dengan desas-desus bahawa dia hendak teruskan menjadi Perdana Menteri selepas Mac 2009. Saya rasa dia lebih kurang orang puteh cakap, dah tak mau "overstay his welcome". Baguslah kalau macam tu...

Baca Pak Lah will not stay on as PM

Sebenarnya ramai yang akan setuju bahawa lesen untuk terus bertakhta bagi paklah dah expired malam 8hb Mac 2008 lagi. Tapi nak buat macam mana dia banyak lagi "perjuangan yang belum selesai". Kenalah extend sikit lagi. Kalau tidak siapa lagi yang boleh menghalang perkara-perkara macam niat terkini Sime Darby mahu ambil alih IJN dari MOF, bukan? Paklah lah saja harapan kita.... ...hmmmm.....

PM: Take over of IJN only allowed if poor taken care

Sikit punya garang, sampai IJN pun keluarkan statement berikut;

KUALA LUMPUR: Sime Darby Bhd has assured that the fee structure and services provided by the National Heart Institute (IJN) will remain the same for poor and middle-class patients as well as civil servants if it succeeded in taking over the facility.

Baca lagi Sime Darby: IJN's fee structure will remain

Betul ke? Jangan pula esok-esok nanti bila dah tukar board of directors, tukar management, tukar misi & visi, tukar cerita lain pula ye!

Tapi saya rasa lagi garang, lagi afdal kalau paklah boleh kata "jangan" sebagai kata muktamad dan arahkan Sime Darby untuk buka hospital sendiri sajalah. Takkan kerajaan kita yang cekap dan hebat ini tidak mampu untuk tadbirkan IJN untuk terus berdaya saing dan tetap unggul di persada perubatan kardio-vaskular di rantau ini tanpa perlu di "over-privatised" kan pula oleh Sime Darby, bukan?

Paklah, alang-alang dah extend lesen untuk bertakhta dari 8 Mac 2008 hingga Mac 2009 dan alang-alang semangat berkobar-kobar untuk bekerja di saat-saat akhir ini, apa kata kalau paklah tambahkan satu lagi misi, pastikan IJN tetap milik kerajaan, milik rakyat....

6 comments:

Tok Mila said...

Tak ada penyakit, dicarinya penyakit. Apa lah lagi agaknya yang si badut-badut ni akan buat lepas ni. IJN tidak patut diswastakan. Titik penuh. Siapa-siapa yang percayakan yang Sime Darby akan menjaga kepentingan golongan miskin hanya mimpi di siang hari. Apa yang berlaku adalah definasi golongan miskin akan di ubah. Selepas ini, sesiapa yang ada barang seringgit dalam pegangannya akan dikenakan bayaran menurut harga pasaran untuk mendapatkan perkhidmatan di IJN. God help us all.

Gelombang Rakyat said...

Setuju, ayat akhir itu...

Unknown said...

jika ramai yang miskin tu orang melayu

maka ini bukan keputusan berasas perniagaan

ini keputusan politik

de minimis said...

LK

Just wanted to wish you Happy Holidays.

Pak Zawi said...

Mungkin semua ini adalah 'retirement benefit' yang termaktub dalam 'transition of power plan?'
I am expecting him to bravely say 'No!' to such a silly thing including the sale of prime land to EPF at prime rate. I am of the opinion that the later will be sold back to the government at a token for the sake of development thus making the act of robbing the people of their EPF money looks legal and justified. Remember RM5 billion is already slated to be flushed down the drain to prop up undervalued companies.

Lawyer Kampung said...

Terimakasih untuk komen Tok Mila, Zubli, Omong, de minimis & zawi. Appreciate the views posted :-)