Thursday, May 07, 2009

Last minute pun last minute lah..

Last minute pun last minute lah.. janji kena tangkap.. Baru Glamer beb!!


4:05pm Tian Chua of PKR arrested outside state secretariat building after refusing to leave area. There was a brief scuffle between him, his supporters and the police.

(5 Minit kemudian, Dewan pun ditangguhkan sine die (tanpa tarikh), kira macam 'sua tengkok' masa-masa kecederaan lah tu!)

4
:10pm Datuk R. Ganesan adjourns the sitting to a later, unspecified date. Some assemblymen start to leave, but Pakatan reps prepare for a press conference.

Gambar-gambar arkib (Google Images)




(Pic: Gambar-gambar lama, memang hobi lama dia dah kot...)


Baca lagi tentang haru-biru yang melanda kesemua ADUN-ADUN di Perak dan tukang-tukang sebok yang lain hari ini, di sini (The Star Online). Nak tanya sikit, berbaloi ke?

11 comments:

Anonymous said...

Dah kerajaan haram...memang la orang marah weh...kon pun dok di Pahang rasa hangat.

Memang Perak akan jadi Kelantan yg terus diambil pembangkang lepas ni.

Pepalih awok...Jangan la menipu orang. Dulu kas percaya ngat dengan BN ni tapi semenjak dua menjak ni dema pakai redah jer hak rakyat.

Ingat le rakyat tu bukan org Melayu jer weh tapi rodong lain juga...Cina dan India.

PakLongManaf
Kg Budu
Lipis

Unknown said...

salam bro
almost sick with this 'drama'...

do u think the next assembly will be like this too? I wonder when it will be the end.Oh maybe after next general election everything will settle down?

AngelCAT said...

Lawyer Kampung sekarang JAGUH KEPADA Kerajaan yang kurang legitimate. Masih degil...mana hang pengetahuan dan pengadilan sebagai seorang manusia...dibelakang buntut kah

malaymind said...

Susah juga kadang2 nak educate orang yang tak educate ni.

Kes 1: Ada 3 parti masuk pilihanraya lawan 1 parti gabungan. Setelah keluar keputusan, di dapati 1 parti gabungan punya majoriti undi. Maka, 3 parti ini pun, cuba bergabung untuk mewujudkan kerajaan. Sultan, dengan budi bicaranya menerima manipulasi teknikal itu. Maka wujudlah satu kerajaan 3 parti. Waktu ini, sultan adalah dikira adil, saksama dan berdaulat. Kerajaan ini pun dikira amatlah legit walaupun atas budibicara Sultan, bukannya menang majoriti pun.

Kes 2: Setelah 11 bulan, kerajaan 3 parti ini hilang 2 ADUN sendiri yang memilih untuk menyokong 1 parti gabungan menjadikan MB kerajaan 3 parti tersingkir dengan sendirinya tapi malu pula nak mengaku. Jadi, sebelum digulingkan katanya, lebih baik kita bubarkan dewan. Sultan kali ini, dengan budibicaranya pula jumpa setiap ADUN untuk kira sokongan sebenar. Maka, terbuktilah kerajaan 3 parti sudah hilang sokongan. Lalu dilantiklah baginda MB yang baru dari kumpulan yang baru. Malangnya MB lama tetap tidak mahu turun. Sultan pada ketika ini dikira tidak adil, wajar disanggah dan tidak saksama.


Kesimpulan: Orang yang kalah memang selalu nak rematch. Soalan cepu emasnya untuk orang yang menang ialah, patut ke tak patut dilayan?

3 tahun lagi buatla rematch? Ingat lama lagi ke sampai sanggup lawan Sultan, hina mufti tu?

Anonymous said...

well said malaymind! i second that!

Singh Is Kinng said...

Salam Tuan Lawyer,

Where is Anwar? I thought he was the one who likes to enter from back door.

Wassalam.

Anonymous said...

whatever the case its a disgrace......thought scenes like this should never happen in our country. let the people decide is the best solution. What is a few million to spend on the election compared to the farce that will never end.

Anonymous said...

To Malaymind....

Tolong refer kepada Perlembagaan Persekutuan dan juga undang-undang tubuh negeri ... tak kisah la Perak , ke Kedah ke.... Tak ada istilah parti dalam Perlembagaan Persekutuan dan juga Perlembaggan Negeri....

Secara teorinya jika semua calon yang menang takdak parti pun... kerajaan tetap dibentuk jika Sultan or Gabenor rasa ada ahli DUN yang pegang majoriti dia boleh jadi MB. Aku tak rasa Sultan bolen lantik BN. (Tak silap aku BN tu 14 Parti)


"Ada 3 parti masuk pilihanraya lawan 1 parti gabungan. Setelah keluar keputusan, di dapati 1 parti gabungan punya majoriti undi. Maka, 3 parti ini pun, cuba bergabung untuk mewujudkan kerajaan. Sultan, dengan budi bicaranya menerima manipulasi teknikal itu. Maka wujudlah satu kerajaan 3 parti."

Lain kali nak komen baca buku dulu...

- copB

Anonymous said...

Siapa Tian Chua?
Awat dengan Siam-Cina ni pun orang Melayu tak boleh settle ke?

Quantum Metal Consultant said...

'Masa untuk bergaduh' - elok kita biarkan gajah sama gajah bergaduh dan hanya kancil(rakyat) yang bodoh sahaja membiarkan diri diperalatkan oleh kedua dua pihak.

MalayMind said...

Ano 12:17

Keywordnya ialah 'majority'. Dalam keadaan politik Malaysia, dah tentulah 'majority' tu dikira dari parti tak kiralah dari aspek gabungan ke tidak.

Kalau nak lawan dengan memecat dan menggantung orang lain yang tak pro kita untuk kurangkan 'majority' puak tersebut, tak perlu faham pasal perlembagaan pun tak apa.

Kata gentleman...