Tuesday, February 10, 2009

Wow! Saya kena balik mengundi sekali lagi lah nampak gayanya...

Kerusi DUN Bukit Selambau dikosongkan? Betul ke?

Mengundi sekali lagi lah saya nampak gayanya... Agak-agak seronok tak boleh mengundi 2 kali dalam masa tak sampai setahun ni? Seingat saya ramai yang geram dan marah masa mengundi pada 8 Mac tahun lepas, sampai "parti cap kunci" (lambang yang digunakan oleh calon Bebas pada masa itu sebelum dia "lompat" masuk PKR dan jadi exco negeri Kedah selepas 8 Mac 2008) pun depa pangkah! Tak silap saya undi rosak lebih dari 1, 600 undi...

Ramai yang masih marah dan geram tak kali ni? Marah & geram pada siapa pula kali ini?


Peratusan Pecahan Undi & Pengundi bagi tahun 2008 & 2004 (N25 Bukit Selambau; Parlimen Merbok)

2008 Election

Voters : 34,977

Spoilt Votes : 1,694

Ballot Paper Issue : 25,798

Not Return Ballot Paper : 16

Votes Cast : 26,450

Voters Percentage : 73.76%

2008 Majority : 2,362 votes (V Arumugam-Independent)


(Malay: 50.20% Chinese: 19.25% Indian: 29.53% Others: 1.02%)


2004 ELECTION:

Datuk V. Saravanan - Barisan Nasional (BN) (Majoriti: 7,695 undi)



KEDAH: N25 - Bukit Selambau Voters: 34,977
Party Candidate Votes Majority
MIC S Krishnan 10863
IND V Arumugam 13225 2,362

Racial Breakdown

Malay: 50.20%, Chinese: 19.30%, Indian: 29.50%, Others: 1.00%
KEDAH: N25 - Bukit Selambau Voters: 30,322
Party Candidate Votes Majority
MIC Datuk V Saravanan 14196 7,695
PKR Mustafa Khalid Hanafi 6501
DAP G Ghanagaru a/l Ganisan 2120

Racial Breakdown

Malay: 48.3%, Chinese: 22.0%, Indian: 28.8%, Others: 0.8%

State Seats / Polling Districts

Kuala Sin, Kampong Sungkap, Bukit Lembu, Kongsi Enam, Sungai Lallang Luar, Sungai Lallang Utara, Bandar Laguna Merbok, Tasek Apong, Ayer Menideh, Jalan Badlishah, Taman Peruda, Taman Ria, Taman Ria Jaya, United Petani, Petani Para, Bukit Rusa, Pekan Bukit Selambau, Kampong Pokok Machang, Batu Belachan, Titi Panjang,





6 comments:

Gelombang Rakyat said...

Tahniah!

Seronoknya dapat exercise hak dalam negara demokrasi.

Saya macam bertanya kenapa saya tidak berdaftar di N 25 atau P 59.

Dapat exercise hak macam you. 1 Vote, power beb.

Namun, setelah di Perak, apakah demokrasi, jika menangpun tewas juga, oleh mereka yang faham due process, undang-undang negara dua pihak boleh berbeza tafsirannya.

Maksud saya bukan dalam profesyen, tapi mereka yang dalam politik.

Please shed more lights, I have been waiting to visit here and read again, since last, until this most recently yours.

Thanks...

Quantum Metal Consultant said...

Apabila para pemimpin politik yang bijaksana telah muflis idea dan usaha lalu meletakkan jawatan kerana terlanggar sumpah bersetia dan bekerja maka dikembalikan kepada rakyat untuk menilai dan sekali lagi membuat keputusan melalui pilihanraya.

Kalau geram - masa inilah lepaskan di kertas undi.

Anonymous said...

1600 undi rosak? Apa yang org kampung hang pikir bro? Pemarah jugak depa ni? Awat hang tak mcm tu? Aku tgk hang dulu cool aje. Mana tak classmate aku sangkut... he he :)

Lawyer Kampung said...

Zubli aka zizi ;-)

Kluangman, haha.. tak boleh geram terlajak..

Mail, aku cool lagi.. macam kat Law Fac dulu lagi ;-)

Anonymous said...

aku pun dapat balik mengundi muahahaha hari tu pangkah BEBAS sekarang nak pangkah PAS kalau PAS letak calon la..kalau selain daripada calon PAS aku akan pangkah BN biarpun calon bukan ISLAM..

pasal apa pasal kesian kawan2 macha aku takde wakil hehehehhe

Lawyer Kampung said...

Mr. Ketam, mai kita pakat balik mengundi ;-)