Sunday, August 03, 2008

Kabinet bayangan-3 versi


(Kabinet Bayangan (3) -gambar ihsan blog TranungKite)

Belum sempat lagi, Anwar Ibrahim bertanding di pilihanraya kecil Permatang Pauh sudah ada 3 versi kabinet bayangan yang kian tersebar di arena blogosfera. Baca (poster kabinet bayangan ini boleh juga dilihat) di blog Pemuda Besut di sini.




(Kabinet Bayangan (2)-gambar ihsan blog Pemuda Besut)


Ada 3 versi, yang pertama seolah-olah diendorskan oleh ahli parlimen daripada DAP sendiri, yang kedua yang saya kira daripada kem penyokong-penyokong PAS dan yang ketiga daripad blog TranungKite, ianya cuba untuk berada di atas landasan yang agak neutral , dan apa yang menarik ialah jemaah menteri bayangannya juga adalah termasuk dengan seorang menteri kerajaan sekarang, Zaid Ibrahim dan kewujudan slot-slot kosong untuk Menteri-menteri bagi mereka yang melompat parti.




(kabinet bayangan (1) - gambar ihsan blog My Voice for Malaysians)


Hebat sungguh imaginasi orang Malaysia dalam usaha untuk menidakkan dan seterusnya menyanggah terus kepimpinan Perdana Menteri sekarang.

Sayangnya, jelas terdapat sedikit kekeliruan tentang lanskap politik Malaysia di masa akan datang apabila kita teliti satu persatu barisan-barisan kepimpinan bayangan yang ditonjolkan. Namun begitu kekeliruan ini tidaklah seteruk kekeliruan yang melanda lanskap politik negara sekarang yang mana ianya adalah realiti dan bukannya imaginasi rakyat semata-mata.

Walaubagaimanapun jika anda diberi pilihan, daripada ketiga-tiga poster barisan Jemaah Menteri bayangan yang dimuat-naik di dalam blog-blog di atas, yang manakah menjadi pilihan di hati?


18 comments:

Anonymous said...

Bro LK, dari pemerhatian saya, nampak sangat sebenarnya Pakatan Rakyat ni memang tak sepakat, versi-versi ini buktikan mereka juga sebenarnya dalam keadaan bercelaru, keliru & haru-biru.

Lawyer Kampung said...

Celaru, haru-biru, keliru dan kelabu itulah jalan di hadapan kita sekarang, selagi kepimpinan negara masih yang sama seperti sekarang!

Anonymous said...

satu lagi MERAPU!

Anonymous said...

Cool poster. Looking at the poster - there won't be an Islamic country even if Hadi is the PM. Don't u think? Btw, Dr M has named Rais Yatim as potential PM. Any comment?

Lawyer Kampung said...

Another slap in the face of the Abdullah-Najib team, bro! Albeit a tiny-weeny one,coming only from one division, it is still good for the public moral.

As for Pas, they got to get their act together if they are really going for the Islamic nation concept. As for now,looking at these circulated posters, I don't think they are now steered towards that particular road. It's gearing more and more towards the "spirit of pakatan", moving more towards political cooperation than their own basic party agenda.

With the Permatang Pauh by-election coming up, "lompat parti" and no-confidence motion agendas in the diary, I don't think we would be hearing "Islamic nation" concept from PAS, especially in the public domain, for quite a while from now on.

Well, that's politics!

Anonymous said...

PAS sudah dijangkiti penyakit berjangkit daripada UMNO, virus 'terlebih berpolitik'

Anonymous said...

If I have to choose between UMNO, PAS or PKR, I would go for PAS any day.. the only party that does not fight for personal agenda of their leaders. Btw I am not a PAS supporter and I don't give a damn about politics until recently.

Unfiltered-Madness said...

wahhh... saya dapat dua jer...

semua nak berebut2 nampak...

Dah bercita2 lah mereka yer

Lawyer Kampung said...

saudara anakmalaysia, ya, memang masalah besar tu.

Seperkara lagi nampak gayanya tuan husin lempoyang kita sangat peka (http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com/2008/08/lucu-kabinet-bayangan.html)... saya pun tak perasan sebenarnya portfolio "lucu" dalam barisan jemaah kabinet bayangan blog kulasegaran tu...sebaik sahaja nampak YB Camera, saya terus sahaja berhenti daripada meneliti poster pertama tersebut.. apa pun hebat husin lempoyang ni, memang peka!

Dan yang pasti lagi, mesej pereka-pereka poster barisan tersebut sampai, memang kurang asam dan garam barisan kabinet bayangan yang ditonjolkan, terutamanya yang "lucu" tersebut...

Anonymous said...

Lucu pula tengok kabinet bayangan buatan bloggers ni...anyway, aku rasalah yang "Prime Minister in waiting" kita ni dah ada calon-calon sebenarnya...taklah yg macam ni..mcmmana pun kakakakaka...

Anonymous said...

depa kan pakatan rakyat..sure nama menteri semua dah ditukar..
tak panggil menteri lagi..panggil rakyat!ketua pertahanan rakyat=menteri pertahanan dlm BN,belia dan sukan rakyat=menteri belia dan sukan..
barulah serve the purpose depa wakil rakyat..depa semua tak mau jadi mcm BN!depa semua baik,takdak dosa!tapi tunggu saja kehancuran MALAYSIA!pada masa tu nanti,org MELAYU AKAN JADI SLAVE!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Dato Anuar akan jadi..............................................................................................................................................................................................
perdana menteri.... percayalah... kau punya 3 bayangan kibenet menteri akan jadi kenyataan ha..... kita lihat dan tunggu...

Anonymous said...

kepada saudara saudara ku Islam... maka jangan lah kamu perbuat perkara perkara yang tak bernilai... menulis laman blog dan lepas tu menghina sesama bangsa bahkan bangsa lain adalah satu dosa besar...cuba anda bayangkan kalaulah saudara sendiri saya jadikan model dan aku tukarkan nama anda dengan nama pelik pelik seperti babi atau tahi... adakah anda sudi..? tanya diri anda.. dan lepas itu fikir balik kesan yang anda buat kepada orang lain... jangan sedap main hemtam saja.... terima kasih...

Anonymous said...

tulah pasal, tak reti nak baca betul2, yang buat dan pamirkan kabinet bayangan ni org korang lah woi... kat blog yang disebut kat atas, problem la kalau main hentam keromo nak marah kat orang ni... baca betul2... mcm mana aku nak undi Pakatan Rakyat mcm ni... tahu tak? tahu takpe!

Anonymous said...

A)hello kaukah si kurus...?
B)bukan aku.. bukan aku... di sana bilik dia itu....!
A)tuk....tuk... oi...bangun oi babi punya orang
C)siapa bah mengatuk macam tahi itu?
A)mana si kurus...?
C)sudah keluar menagih hutang...!
A)nah begini aku mahu kasih tahu kau si kurus di hospital dilanggar lori dia hampir hampir bah mati entah bila lagi dia mahu mati..
C)oh... memang itu babi kurus tidak pandai gemuk..!
B)anti... ini polisi cakap sikurus masuk hospital kena langgar lori....
C)memang badan dia kurus itu....
B)eh.... anti...sikurus.. sekarang dihospital kena langgar lori.... sound kamu rusak......

Anonymous said...

Yg no. 1 tu bermasalah banyak sbb tidak menggambarkan komposisi kaum di Malaysia dan boleh digunakan oleh UMNO sebagai bahan kempen pilihanraya kononnya Anwar menggadai hak orang Melayu.

Yg no. 2 tu tidak praktikal SEKARANG (lebih baik dipanggil Kabinet 2018) dan lebih menggambarkan yang negara kita akan menjadi Negara Islam seperti Iran dan Arab Saudi. Ia lebih sesuai selepas Anwar jadi PM sekurang-kurangnya selama 2 penggal macam Nelson Mandela, lps isu Negara Islam diperdebatkan tanpa prejudis dan pemesongan fakta. Cuma sebaik-baiknya PM tu kenalah pandai Allughotul Injiliziyah, dan sewajarnya letaklah professional PAS yang tidak gilakan harta :).

Yg no 3 tu bersifat tie-breaker bagi kedua-dua kabinet bayangan dan lebih bersifat open-ended untuk cater orang yang ingin berhijrah. Thumbs up to Ganu Kite!

Anonymous said...

salam...

apesal ler korang sumer tak peka...

camner nak memerintah, sedih betul aku tengok korang...

yang TKO buat, kira ok la, tapi tak ler bagus sangat, cuma logiknya ada... (cam tangkap muat pun ada..)

yang UMNO buat, memang hampeh, diorang cuma nak takutkan Melayu, dan kalau Melayu memang tak peka, memang percaya... ada ka.. Irene Fernandez Menteri JPM portfolio Agama...

yang PAS buat, obviously dah lama punya, mungkin nak counter yang UMNO buat.. tapi dah tak kena gak...

1. TGNA xde kerusi parlimen... camner nak masuk kabinet? Senator? habis tu Kelantan saper pulak?
2. DSAI mungkin x bergelar senator lepas 26/8/08.
3. DSWA dah letak jawatan Ahli Parlimen. Camner nak masuk kabinet? Senatorship lagi?
4. Haji Mat Sabu pun masuk gak? Senator gak..? aku suka dia nie, tapi berapa banyak kerusi senator nak pakai daa...