Friday, October 17, 2008

Putar belit politik: Sekali Syair-lah!

Bila peringatan yang dikeluarkan oleh Raja-raja Melayu berkaitan dengan kontrak sosial, banyak komen-komen mula tersebar luas dari cakap-cakap mulut hinggalah ke arena media utama dan alam siber.

Yang peliknya, satu peringatan mudah telah ditunggang-terbalikkan oleh berbagai pihak demi memuaskan nafsu dan agenda politik masing-masing.

Mudah saja saranan Raja-Raja Melayu kita ini,

"Kontrak Sosial ini tidak wajar dipertikai dan dipersoalkan lebih-lebih lagi disemak semula atau diubah kerana ia adalah merupakan asas utama pembentukan negara Malaysia. Untuk itu Raja-raja Melayu wajar memperingatkan supaya isu berkaitan Kontrak Sosial tidak sekali-kali cuba diuji dan dicabar".

Ayat-ayat di atas sangat mudah difahami tambahan lagi bila ianya dikaitkan dengan "Kedaulatan Perlembagaan" seperti dibawah (Petikan dari kenyataan akhbar sebenar):-

Lihat yang di bawah ini;

Kenyataan Akhbar Yang Dikeluarkan Oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Mengenai Peranan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu berhubung dengan hak-hak keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-raja Melayu, agama Islam, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut Perlembagan Persekutuan.

serta yang ini;

“Kaum bukan Melayu tidak perlu merasa khuatir dan bimbang tentang hak-hak sah mereka kerana hak-hak tersebut telah dijamin mengikut Perlembagaan Persekutuan dan peruntukan-peruntukan yang terkandung dalam Undang-undang Tubuh Negeri-negeri di Malaysia yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Boleh dirujuk sepenuhnya di sini.

Yang saya hairan kenapa yang perlu diputar-belitkan sehinggakan ada yang katakan hanya UMNO yang diberikan amaran oleh Raja-raja Melayu dan sebagainya. Ini tiada kena-mengena dengan UMNO. Ianya mengenai hak kita semua, rakyat Malaysia. Bukan amaran kepada yang tertentu tetapi ianya peringatan kepada semua.

Tidak mungkin mereka yang cuba memutar-belit ini sama masalahnya dengan si Sudin, Aziz & Ramlee bila mereka 'coba' membaca sepucuk surat suatu ketika dahulu. Tidak mungkin.

"Sekali Syair-lah!", kata aziz. Sudin pula "dia tulis Aa'rrrabbb daa!"



Kita tidak buta huruf, bukan?

Kalau tidak buta huruf tetapi masih tidak faham juga, saya syorkan ikutlah kata Ramlee, "kita suruh kak ani baca, apa macam".

Boleh begitu?

(dikemaskini 12.39am-18/10/2008)

6 comments:

Anonymous said...

I am flabbergasted too. Read the comments from pas and pkr and one by the human rights lawyer imtiaz something (forgot the full name).
I thought it was quite clear that the Rulers were alarmed by the rising political temperature and called on everyone questioning the social contract to cease and desist.
I think there is no room for ambiguity here as to the Sultan's intentions.
Thank you

Midnite reader

Lawyer Kampung said...

Midnite reader, we need more right minded Malaysian like you. Thanks for the comment.

belut said...

yang terang dan nyata, cuba dikelabukan untuk kepentingan segelintir. ini boleh merosakkan satu negara.

sama mcm aziz yg mkn lauk masin. "bedal sajalah". sudahlah dia yang memasinkan.tak nak pulak diperbaiki gulai tu. menyusahkan ramlee dan sudin yang tak dpt mkn.
lupa, nanti boleh dpt penyakit darah tinggi, stroke dan mcm-mcm lagi. yg penting dia hanya fikir diri dia jer...

kluangman said...

Kita boleh membawa kuda ke tepi sungai tetapi kita tidak boleh memaksanya minum air.

Ramai akan 'read between two lines' atau yang tersirat dan tersurat, itu lumrah bagi ahli politik atau peguam, lebih lebih lagi peguam yang berpolitik (contoh:Karpal Singh)atau sasterawan yang berpolitik (contoh:Anwar Ibrahim).

Di Malaysia sejak dua menjak ini kita sudah lali, mangli, lazim dan terbiasa dengan begitu banyak saranan, ingatan, amaran, kenyataan, sumpahan disusuli dengan pantau, kajian, akan, tidak teragak agak dan sewaktunya.

Hasilnya: nil, tak ada apa, tak pa, sifar sebab pihak yang berkuasa tidak 'bungkus' mereka dengan 'tindakan berkesan'.

Mungkin selama ini Menteri dan Pegawai Kerajaan dan Pihak Berkuasa hanya dibayar gaji atas 'air liur mereka' sahaja.

Walhasil balik asal, pi mai pi mai, kita dok tangtu jugak.

Lawyer Kampung said...

belut, terimakasih untuk komen anda :-)

kluangman, betui tu lama dah, sampai naik mangli. Awat la depa macam ni noo? Nanti tertomoih baru ada akai! ;-)

Jed Yoong said...

Wat to do..ppl dun take UMNO seriously now so gotta use the Raja2 to give some sort of legitimacy mah... ;)