Friday, May 16, 2008

Dana Khas Terengganu ("Wang Ehsan") II

At least there is someone responding to the above issue from the government, someone from the state government to be precise.

Another YB Blogger Dato Hj Rosol b Wahid has this to say in his latest blog entry, "Royalti". The following is an excerpt of the said posting:

Namun begitu, kerajaan negeri juga tidak pernah diberi sebarang maklumat mengenai baki atau jumlah sebenar wang ehsan yang dibelanjakan untuk pelbagai pembangunan projek di negeri ini. Walaupun 80 peratus bajet kerajaan negeri adalah daripada wang ehsan ini, jumlah sebenar perbelanjaan di luar pengetahuan kita. Kenyataan perbelanjaan seperti yang diumumkan juga di luar pengetahuan kerajaan negeri. Pada 2004 sebanyak RM285 juta wang royalti dimasukkan ke dalam bajet, 2005 (RM1.14 bilion), 2006 (RM1.41 bilion), 2007 (RM1 bilion) dan 2008 (RM500 juta).

Saya berharap saudara bloggers tidak perlu membuat sebarang spekulasi yang tidak betul dan menyalahkan 100% kepada YB Dato Seri Idris Jusoh sewaktu beliau menjadi Menteri Besar. Mengenai tuntutan YAB Dato Ahmad Said yang agar pengurusan wang royalti diuruskan oleh kerajaan negeri, saya tidak dapat memberi sebarang komen dan ia masih menjadi kes mahkamah. Saya turut bersetuju agar wang tersebut dapat diurus tadbir sendiri oleh kerajaan negeri demi masa depan & pembangunan akan datang di negeri Terengganu.

Read more here

What about the Federal government, the MoF to be precise? No comment?

No comments: